همگردی، پرتال جامع گردشگری

همگردی، سایت جامع گردشگری، ایرانگردی و جهانگردی
مشخصات بلاگ

همگردی، سایت جامع گردشگری و توریسم، ایرانگردی و جهانگردی

شهر باتومی یکی از شهرهای دیدنی کشور گرجستان است که به دلایل زیادی، هم پایتخت صنعت گردشگری این کشور به حساب می آید و هم به بهشت گرجستان شهرت دارد. این شهر در حاشیه دریای سیاه واقع شده و همه ساله از تعداد بی شماری گردشگر داخلی و خارجی میزبانی می کند، که البته در چند سال اخیر تعداد زیادی از گردشگران این کشور و شهر باتومی را ایرانیان عزیز تشکیل داده اند! شهر باتومی از جاذبه های فراوانی برخودار است که اگر بخواهیم آن ها را تک تک نام ببریم، قطعا از حوصله شما و ظرفیت مطلب راهنمای سفر به باتومی خارج می شود! حال فرض کنید که به لیست این جاذبه های گردشگری، اماکن تفریحی این شهر را نیز اضافه کنیم، آن وقت خواهید دید که قطعا یک بار سفر به این شهر نمی تواند خیلی هم خالی از لطف باشد حالا هر چقدر هم که هزینه در برداشته باشد! اما بسیاری از هموطنان گرامی با اینکه قصد سفر به باتومی را کرده اند، ممکن است اطلاعی از میزان هزینه های سفر به باتومی نداشته باشند به همین دلیل ما قصد داریم تا در مطلب راهنمای سفر به باتومی هر آنچه که مربوط به موضوع هزینه های سفر به باتومی می شود، اعم از هزینه های غذایی، هزینه های مکان اقامتی و همچنین سایر هزینه های مربوطه را برایتان توضیح دهیم تا با آگاهی نسبتا بالایی سفر خود را شروع کنید. لازم به ذکر است که تمامی مبالغ گفته شده در این مطلب مطابق با آخرین تغییرات ارزی و همچنین مالی در کشور گرجستان است و بدیهی است که با گذشت زمان، این مبالغ نیز دستخوش تغییراتی شوند و این در سفر به باتومی شما را یاری می کند. در ضمن شما باید برای اقامت در باتومی اطلاعاتی درباره آب و هوای باتومی هم داشته باشد که ما در متن زیر اطلاعات هزینه های اقامت در باتومی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

راهنمای سفر به باتومی

لیست هزینه های پیش از آغاز سفر به گرجستان

همانطور که مطلع هستید، در حال حاضر برخی از کشورها همچون کشور ترکیه و کشور ارمنستان نیازی به اخذ ویزا و گرفتن گذرنامه (پاسپورت) ندارند که خوشبختانه کشور زیبای گرجستان نیز در همین دسته از کشورها قرار می گیرد. البته ناگفته نماند که در صورت تقاضای گذرنامه از مقصد نیز می توان با کمی تحرک در فرودگاه به شرط سفر به باتومی و یا لب مرز در حالی که از راه زمینی سفر کرده اید را بدست آورید. به هر حال برای سفر به کشور گرجستان نیازی به پاسپورت ندارید و تنها باید مهر ورود به این کشور برای شما زده شود. با این حال ما در این قسمت لیستی از موارد پرداختی و مدارکی که باید برای اخذ گذرنامه یا همان پاسپورت باید ارائه دهید را آماده کرده ایم: پرداخت هزینه 1000 تومانی برای شناسنامه، پرداخت هزینه 3.750 تومانی به منظور عوارض شهرداری، پرداخت هزینه 75 هزار تومانی به منظور تعرفه صدور گذرنامه برای خزانه داری استان در حال اقدام، پرداخت هزینه 29 هزار و سیصد تومانی برای انجام امور پرونده ای در پلیس + 10 و همچنین اداره پست.

لیست هزینه های پیش از آغاز سفر به گرجستان

آشنایی با راه های سفر به باتومی

برای رفتن به شهر کوچک اما دیدنی باتومی، راه های زیادی وجود دارد که انتخاب هر کدام از آن ها در راهنمای سفر به باتومی بستگی به شما دارد. مثلا اگر شما از دسته افرادی باشید که راحتی در سفر را به هر چیزی حتی میزان خرج آن ترجیح می دهید، یک راه وجود دارد و اگر از دسته کسانی هستید که به دنبال سختی و هیجان در سفرهای خود می باشید، بی آنکه توجهی به هزینه های سفر داشته باشید، یک راه! برای کسانی که هزینه های سفر به باتومی برایشان کوچکترین اهمیتی ندارد و فقط و فقط به دنبال سریع رسیدن به مقصد آن هم در نهایت راحتی هستند، استفاده از تورهای هوایی قطعا بهترین گزینه می تواند باشد و برای کسانی هم که به دنبال جذابیت های سفری و همچنین صرفه جویی در هزینه های سفر به باتومی می باشند، قطعا پیمودن راه های زمینی تا رسیدن به مقصد برای آنان قابل تامل است! البته ناگفته نماند که شرایط هر نوع از این سفرها کلی با هم تفاوت دارند. در سفر هوایی، راحتی و تجملگرایی برای یک سفر به اوج خود می رسد و در سفرهای زمینی، هیجان و سختی. برای سفر به شهر باتومی کشور گرجستان هم می توان در تورهای هوایی ثبت نام کرد و هم در تورهای زمینی! البته راه دیگری نیز هست که به صورت انفرادی تلقی می شود و می توان به همراه خانواده و یا دوستان خود راهی باتومی شوید؛ پس راه های سفر به باتومی به این شکل می شود که راه هوایی به صورت همگانی و با ثبت نام در تورهای مجاز، راه زمینی به صورت همگانی و با ثبت نام در تورهای مجاز.

آشنایی با راه های سفر به باتومی

هزینه تورهای مسافرتی به مقصد باتومی

معمولا خیلی به ندرت دیده شده که توری به صورت اختصاصی به مقصد شهر باتومی برنامه ریزی شود، ولی شاید بتوان با اندکی جستجو این بسته سفری را نیز بدست آورد و آن را رزرو کرد! بسیاری از آژانس های مسافرتی اغلب در بسته های سفری خود به کشور گرجستان، شهر تفلیس و باتومی را به صورت ترکیبی در کنار هم قرار می دهند تا شما بتوانید با انجام یک سفر به گرجستان از زیبایی های موجود در هر دو شهر بهره مند شوید. در چند سال گذشته تقاضا برای دیدن کردن از دیدنی های باتومی از سوی ایرانیان زیاد مشاهده شده و می توان گفت اگر به مورد تاریخی به خصوصی در تقویم سال شمسی برنخوریم، همه روزه پروازهایی آماده رفتن به مقصد گرجستان می باشند، به همین سبب ما ترجیح دادیم به جای معرفی برخی از آژانس های مسافرتی، برایتان برنامه اغلب بسته های سفری همراه با لیست هزینه های هر کدام از آنان به کشور گرجستان را نمایش دهیم.

تورهای 7 روزه (سه شب تفلیس - چهار شب باتومی) با هزینه سفری 2.700.000 تا 6.800.000 تومان

تورهای 7 روزه(چهار شب تفلیس- سه شب باتومی) با هرینه سفری 2.800.000 تا 7 تومان

تورهای 4 شب و 3 روز باتومی نیز با هزینه سفری 1.200.000 تا 1.400.000 تومان

توجه داشته باشید قیمت و هزینه های سفر با هر کدام از تورهای هوایی بستگی به آژانس مسافرتی مورد نظر شما، بازه زمانی سفر، زمان سفر، کلاس هتل و محل اقامتی شما دارد. همچنین این را نیز باید بگوییم که اکثر تورهای هوایی به مقصد شهر باتومی، هوایی نیست و هواپیما در فرودگاه شهر تفلیس به زمین می نشیند و پس از آن مسافران به وسیله اتوبوس راهی شهر کوچک باتومی می شوند! البته نباید در راهنمای سفر به باتومی از این نکته نیز غافل شویم که دو خط هوایی آن هم به صورت فصلی اما به شکل مستقیم به مقصد باتومی گرجستان پرواز می کنند که کمی هزینه های آنان بیشتر است و در بازه قیمتی 1.900.000 تا 3.600.000 قرار می گیرد. لازم به ذکر است که میزان هزینه خروج از مرزهای ایران به صورت هوایی 75 هزار تومان می باشد که مسافران عزیز می توانند آن را به صورت اینترنتی و یا حضوری نیز پرداخت نمایند. همانطور که تورهای هوایی تقریبا در سال های اخیر شکل و شمایل دائمی به خود گرفته اند، تورهای زمینی به مقصد تفلیس و باتومی نیز دائمی شده اند و در میان تورهای زمینی نیز بسته سه شب تفلیس و سه شب باتومی بیش از سایر بسته های مسافرتی دیده می شوند.

تورهای 6 روزه (سه شب تفلیس - سه شب باتومی) با هزینه 1.300.000 تا 2.400.000 تومان

تورهای 3 شب و 4 روز با هزینه 1.000.000 تا 2.000.000 تومان

ناگفته نماند که میزان کمی و کاستی هزینه های سفر به باتومی از طریق تورهای زمینی نیز وابسته به آژانس مسافرتی، زمان سفر، مدت زمان مسافرت شما، سطح هتل و مکان اقامتی مورد نظرتان می باشد.

هزینه تورهای مسافرتی به مقصد باتومی

هزینه سفر شخصی به مقصد باتومی

اگر واقعا میل به انجام سفر به باتومی را کرده اید، پس از همین الان به فکر تنظیم یک برنامه ریزی دقیق باشید! به یاد داشته باشید برای رفتن به باتومی چه از راه زمینی و چه راه هوایی مدام باید مسیرهای خود را عوض کنید و به همین دلیل در قسمت زیر می توانید چگونگی عوض کردن مسیر در سفرهای هوایی و سفرهای زمینی را مشاهده نمایید.

سفر هوایی: همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، از کشور ما تنها دو خط هوایی وجود دارد که بصورت مستقیم به مقصد باتومی پرواز می کنند و بقیه پروازها اغلب به مقصد پایتخت گرجستان یعنی شهر تفلیس می باشد. البته ناگفته نماند افرادی که به وسیله پروازهای هوایی بطور مستقیم وارد شهر باتومی می شوند نیز باید بدانند که اندکی هزینه های سفر به باتومی بیشتر خواهد بود! لازم به ذکر است که چنانچه از سایر خطوط هوایی با مقاصد مختلف دیگری همچون تفلیس گرجستان، کیف اوکراین، استانبول ترکیه، مینسک بلاروس، بیشکک قرقیزستان، امان اردن، منامه بحرین، نیویورک، شهر بوستون و دیگر شهرهای مختلف دنیا استفاده نمایید، می توانید به محض فرود هواپیما، پرواز خود را عوض کرده و فورا به سوی شهر باتومی حرکت کنید، چرا که تمامی شهرهای نام برده شده، دارای خطوط پرواز مستقیم به باتومی می باشند که برای رسیدن به آن ها باید از قبل اطلاعات مغتنمی را درباره راهنمای سفر به باتومی بدست آورید اما یک پیشنهاد برای ایرانیانی که قصد سفر به باتومی را کرده اند و از رزرو پرواز مستقیم به این شهر بازمانده اند، است. شما عزیزان می توانید از شهر تهران به مقصد تفلیس رفته و از آنجا به صورت زمینی و یا بصورت هوایی (در صورت وجود پروازی داخلی از از تفلیس به باتومی) خود را به شهر باتومی برسانید. توجه داشته باشید که برای این منظور بایستی هزینه های زیر را در بین هزینه های سفر به باتومی متحمل شوید که البته تمامی این هزینه ها تنها برای گرفتن بلیط یک طرفه معین شده است:

پرواز از فرودگاه تهران به فوردگاه شهر تفلیس با هزینه ای بین 400.000 تا 1.000.000 تومان

پرواز از فرودگاه شهر تفلیس به سمت باتومی با میزان هزینه 400.000 تومانی (100 دلار)

اما هزینه سفر زمینی از تفلیس به باتومی که عبارتند از اتوبوس های رفت یا به اصطلاح یک طرفه تفلیس به سمت باتومی با مبلغ 40 تا 48 هزار تومان (حدودا بین 25 تا 30 دلار) که همه روزه و در ساعات مشخصی از ایستگاه مترو دیدوب (Didube) در شهر تفلیس به حرکت در می آیند و مینی بوس هایی که تفلیس را به مقصد باتومی ترک می کنند و هزینه آن ها 28 تا 48 هزار تومان می باشد (18 تا 30 دلار). البته فراموش نکنید که می توانید به جای سفر مستقیم به باتومی، از این مینی بوس ها برای رسیدن به قطار تفلیس-باتومی استفاده کنید که به مراتب از هزینه کمتری (0.5 دلاری) در بین هزینه های سفر به باتومی برخودار می باشد و برایتان مقرون به صرفه می گردد. تاکسی ها و ماشین های مسافربری که بسته به نوع ماشین می تواند برای شما بین 420.000 تا 1.200.000 تومان خرج بردارد. استفاده از قطار تفلیس به سمت باتومی که مبلغی در حدود 40 تا 160 هزار تومان را برایتان به ارمغان می آورد و استفاده از قطار تفلیس به سمت باتومی مبلغی در حدود 40 تا 160 هزار تومان را در پی دارد.

هزینه سفر شخصی به مقصد باتومی

هزینه های سفر با اتوبوس به مقصد باتومی

حرکت کردن اتوبوس برای سفر به باتومی نیز از کشور ما همچون پرواز مستقیم به این شهر، محدود است و تنها در فصل تابستان صورت می گیرد و هزینه ای در حدود 400 هزار تومان بابت بلیط رفت و برگشت در پی خواهد داشت! اما همانطور که در قسمت قبل نیز به آن اشاره کردیم، می توان از راه های دیگری نیز وارد شهر باتومی شوید. یکی از این راه ها که می توانید با اتوبوس آن را طی کنید، مسیر تهران به طرف تفلیس و پس از آن باتومی است! البته هیچ جای نگرانی و سردرگمی نیست، چرا که با توجه به افزایش روادید ایران و گرجستان همه چیز از قبل مهیا شده و تنها کافی است شما به شهر تفلیس رفته و از آنجا اراده کنید تا در کمترین زمان ممکن بوسیله قطار و یا باز اتوبوس دیگری به شهر باتومی بروید! هزینه های سفر به باتومی به صورت رفت و برگشت به ترتیب زیر خواهد بود:

هزینه رزرو بلیط رفت و برگشت اتوبوس تهران به طرف تفلیس حدودا بین 360 تا 400 هزار تومان از ترمینال غرب - آزادی.

هزینه رزرو بلیط رفت و برگشت اتوبوس تفلیس به طرف باتومی حدودا بین 80 تا 96 هزار تومان.

هزینه بلیط رفت و برگشت قطار تفلیس به طرف باتومی حدودا بین 40 تا 160 هزار تومان.

هزینه های سفر با اتوبوس به مقصد باتومی

چند نکته در خصوص تهیه کردن بلیط

برای لذت بردن از راهنمای سفر به باتومی و تهیه کردن بلیط اتوبوس ممکن است، از نظر قیمتی کمی دارای اختلاف باشد، زیرا برخی خود این بلیط ها را تهیه می کنند و برخی دیگر توسط واسطه هایی فرآنید خرید و رزرو این بلیط ها را انجام می دهند. مثلا قیمت بلیط اتوبوس تهران به طرف تفلیس 96 هزار تومان بوده که برخی افراد واسطه این مبلغ را تا 120 هزار تومان نیز افزایش داده اند! برای پیدا کردن اتوبوس های خط تفلیس می توانید به استگاه مترو دیدوب (Didube) در تفلیس مراجعه کنید. برای تهیه بلیط قطار نیز اینکه درجه قطار چه باشد و چه نوع کوپه ای نیز در اختیار شما قرار می گیرد، متفاوت است. نکته آخر اینکه سعی کنید تمام بلیط های خود را از دفاتر و آژانس های مسافرتی معتبر تهیه کنید تا دچار زیان نشوید. دیگر مسیر رسیدن به شهر باتومی، مسیر تهران به طرف ترکیه و پس از آن باتومی است. شما به راحتی می توانید از ایران بوسیله اتوبوس به شهرهای کشور ترکیه رفته و از آنجا با اتوبوس های دیگری خود را به شهر مدرن باتومی گرجستان برسانید. توجه داشته باشید این خط عوض کردن هزینه گرافی در بین هزینه های سفر به باتومی ندارد و شما عزیزان می توانید برای کوتاه کردن مسیر مسافرتی خود، ابتدا به ترکیه رفته و از آنجا راهی باتومی گرجستان شوید! برای این منظور در وهله اول به طرف مرز بازرگان بروید و از آنجا بوسیله تاکسی خود را به ترکیه برسانید. فقط به یاد داشته باشید برنامه سفری خود را به گونه ای تنطیم کنید که در روز یک شنبه و دوشنبه در شهر ترابزون باشید، چرا که در این روزها، اتوبوس هایی به شکل مستقیم به طرف شهر زیبای باتومی حرکت می کنند که زمان انجام این سفر تقریبا 3 تا 4 ساعت می باشد و هزینه های رفت آن در بین هزینه های سفر به باتومی به شرح زیر است: هزینه تهیه بلیط اتوبوس تهران به طرف شهر ماکو تقریبا 50 تا 60 هزار تومان می باشد، هزینه کرایه تاکسی و یا سایر وسایل نقلیه شخصی از مرز بازرگان تا ترابزون بین 70 تا 80 هزار تومان می باشد و هزینه تهیه بلیط یک طرفه ترابزون به طرف باتومی تقریبا 30 تا 35 هزار تومان می باشد. البته ما برای آن دسته از کسانی که شهرهای دیگر ترکیه را برای مبدا مسیر خود برگزیدند نیز هزینه هایی را استخراج کرده ایم که عبارتند از:

هزینه تهیه بلیط رفت اتوبوس شهر آنکارا به طرف باتومی تقریبا 96 تا 121 هزار تومان

هزینه تهیه بلیط رفت اتوبوس شهر ازمیر به طرف باتومی تقریبا 160 تا 192 هزار تومان

هزینه تهیه بلیط رفت اتوبوس استانبول به طرف باتومی تقریبا 112 تا 128 هزار تومان

چند نکته در خصوص تهیه کردن بلیط باتومی

هزینه سفر با قطار به مقصد باتومی

برای سفر به باتومی نیز راه های ریلی متعددی وجود دارد که ما در زیر به برخی از آن ها و همچنین میزان هزینه آنان به صورت یک طرفه اشاره خواهیم داشت.

مسیر اول: تهران - باکو - تفلیس و در نهایت باتومی: در این مسیر مسافرتی ابتدا باید به شهر باکو بروید و بوسیله قطارهایی که آنجا را به مقصد پایتخت گرجستان ترک می کنند، خود را به تفلیس رسانده و از تفلیس نیز به طرف باتومی از مسیر ریلی سفر کنید. هزینه بلیط های قطاری باکو به طرف تفلیس بسته به نوع کیفیت قطار چیزی در حدود 54 هزار تومان، 78 هزار تومان و همچنین 130 هزار تومان در بین هزینه های سفر به باتومی می باشد. هزینه بلیط قطار تفلیس به طرف باتومی نیز در حدود 40 تا 160 هزار تومان است. اما مسیرهای منتهی به باکو آذربایجان که برای اطلاع درست از آن ها بایستی به دیگر مطالب موجود در سایت مراجعه کنید؛ ولی چیزی که تا حد زیادی مشخص می باشد این است که حق عبور از آذربایجان تقریبا 65 هزار تومان می باشد. هزینه سفر هوایی به باکو بین 600 تا 1.000.000 تومان است. هزینه سفر با قطار تقریبا 13 تا 20 هزار تومان برایتان خرج بر می دارد. هزینه سفر با اتوبوس بین 47 تا 150 هزار تومان می باشد. سایر وسایل نقلیه کرایه ای نیز در حدود 30 تا 100 هزار تومان برایتان به ارمغان خواهد آورد.

مسیر دوم: تهران - ایروان - تفلیس و در آخر نیز باتومی: برای این مسیر همان طور که می بینید نخست باید به شهر ایروان رفته و بعد از آن به تفلیس و در آخر نیز به طرف شهر باتومی حرکت کنید. قیمت تهیه بلیط قطار ایروان به طرف تفلیس چیزی در حدود 28 هزار تومان، 39 هزار تومان و 63 هزار تومان می باشد که بسته به درجه قطار انتخابی شما دارد. از تفلیس به طرف باتومی نیز هزینه ای 40 تا 160 هزار تومانی را در بر می گیرد. هزینه بلیط که تنها در تابستان به شکل مستقیم ایروان را به مقصد باتومی ترک می کند، نیز در حدود 79 تا 237 هزار تومان می باشد. اما مسیرهای منتهی به ایروان ارمنستان که برای اطلاع درست از آن ها بایستی به دیگر مطالب موجود در سایت مراجعه کنید، ولی چیزی که تا حد زیادی مشخص می باشد، این است که سفر با هواپیما به ایروان در حدود 500.000 تا 1.500.000 در راهنمای سفر به باتومی هزینه در بر دارد. هزینه این سفر با اتوبوس چیزی تقریبا میان 78 تا 200 هزار تومان می باشد که بسته به حرکت مستقیم دارد. هزینه سفر با مینی بوس به طور مستقیم نیز در حدود 70 هزار تومان است. هزینه سفر با ماشین کرایه ای در بین هزینه های سفر به باتومی، 180 تا 500 هزار تومان می باشد که بسته به نوع ماشین دارد.

هزینه سفر با قطار به مقصد باتومی

هزینه سفر با ماشین کرایه ای و مینی بوس به باتومی

اگر قصد استفاده کردن از ماشین های کرایه و مینی بوس ها را کرده اید، باید به شما بگوییم که با توجه به نوع وسیله نقلیه انتخابی تان راه های متعددی برای رسیدن به شهر کوچک باتومی وجود دارد که یکی از آن ها رفتن به سوی مرز بازرگان و از آنجا به طرف ترابزون و پس از آن تغییر مسیر برای رسیدن به شهر سارپی و در اخر نیز رفتن به شهر باتومی خواهد بود. لیست هزینه های سفر به باتومی در راهنمای سفر به باتومی به شرح زیر می باشد:

هزینه ماشین کرایه ای و تاکسی از مرز بازرگان تا ترابزون تقریبا 70 تا 80 هزار تومان می باشد.

هزینه مینی بوس و یا حتی اتوبوس در صورت امکان، از شهر ترابزون تا شهر مرزی سارپی نیز در حدود 30 تا 40 هزار تومان است.

از شهر سارپی تا شهر زیبای باتومی نیز با مینی بوس مبلغی در حدود 1500 تومان کرایه هر نفر می شود.

هزینه سفر با ماشین کرایه ای و مینی بوس به باتومی

هزینه سفر با اتومبیل شخصی به باتومی

برای آغاز راهنمای سفر به باتومی و لذت بردن از دیدنی های باتومی با اتومبیل شخصی خود باید اقدامات و هزینه هایی را قبل از خارج شدن از کشور انجام دهید که شامل پرداخت هزینه گواهینامه بین المللی با اعتبار یک ساله به مبلغ 109 هزار تومان، پرداخت هزینه پلاک بین المللی به مبلغ 328 هزار تومان، اخذ کارت و یا دفترچه مالکیت خودرو به مبلغ 100 هزار تومان، دریافت برچسب CD و IR به مبلغ 4.400 تومان، پرداخت هزینه و یا عوارض خروج از مرزهای زمینی کشور به مبلغ 25 هزار تومان، پرداخت هزینه مجوز خروج از کشور یا کاپوتاژ به مبلغ 18 هزار تومان، هزینه های مربوط به انجام بیمه دو روزه خودرو به مبلغ 75 تا 100 هزار تومان هست.

هزینه سفر با اتومبیل شخصی به باتومی

چند نکته مهم

برای پرداخت عوارض خارج شدن از مرزهای زمینی در بین هزینه های سفر به باتومی می توانید به شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور مراجعه نمایید تا از معطلی لب مرز برای سفر به باتومی و برای پرداخت آن جلوگیری کنید. برای اخذ و دریافت مجوز خروج از کشور (کاپوتاژ) با اتومبیل شهصی خود باید به گمرک شهر و یا مرکز استان خود بروید. به یاد داشته باشید کاپوتاژ اتومبیل از اعتباری یک ساله برخوردار می باشد و همچنین اگر قبلا برای دریافت آن اقدام کرده و اکنون قصد تمدید آن را دارید، دیگر ملزم به اخذ و دریافت برچسب IR و پلاک بین المللی نمی باشید!

هزینه سفر با اتومبیل شخصی به باتومی 2

معرفی مسیرهای زمینی منتهی به باتومی

همانطور که می دانید ایران با گرجستان به هیچ وجه دارای مرز مشترک نیست و برای رفتن به شهرهای کشور گرجستان از راه زمینی از سوی ایران، تنها چند راه وجود دارد که به شرح زیر می باشند:

1- مرز کشور ترکیه (بازرگان): اغلب کسانی که قصد سفر زمینی به شهر دیدنی باتومی از ایران را کرده اند، از مرز بازرگان برای رسیدن به خواسته خود استفاده می کنند. برای رفتن به باتومی از راه زمینی و البته از مرز بازرگان، نخست باید به شهر تبریز، ماکو بروید و پس از آن نیز خود را به مرز بازرگان برسانید. با رسیدن به مرز بازرگان و پشت سر گذاشتن شهرهای متعددی بدان می رسید. بواسطه این مسیر، حدودا 10 ساعت طول می کشد تا به شهر باتومی گرجستان خود را برسانید! 8 ساعت از مرز بازرگان تا مرز ترکیه و گرجستان و بعد از آن هم 1 تا 2 ساعت فاصله زمانی تا شهر باتومی وجود دارد. توجه داشته باشید که مرز بازرگان در حال حاضر به دلایل گوناگونی برجسته ترین مرز سفر به کشور ترکیه می باشد و به همین دلیل از امکانات زیادی نیز برخودار است و به ندرت در روند انجام کارهای مسافرتی در کنار مرز، شما با وقفه زمانی مواجه می شوید! البته به جز مرز بازرگان، مرز دیگری به نام رازی نیز وجود دارد که از مرزهای مشترک ایران و ترکیه به حساب می آید که اگر بخواهید از آن مرز برای سفر به باتومی استفاده کنید، در وهله اول باید به شهر وان رفته و از آنجا به سوی مرزهای مشترک ترکیه و گرجستان سفر کنید. ساعت کاری در مرز بازرگان به صورت شبانه روزی و 24 ساعته می باشد، در حالیکه در مرز رازی، این برنامه کاری در نیمه اول ما از ساعت 9 لغایت 17 و در نیمه دوم ماه نیز از ساعت 9:30 تا 16:30 می باشد. کشورهای ترکیه و گرجستان دارای دو مرز مشترک می باشند که با اختلاف زیاد، مرز سارپی مهمترین مرز مشترک این دو کشور قلمداد می شود. ساعت کاری در هر دو مرز به صورت کامل و 24 ساعته می باشد. لازم به ذکر است که آن دسته از کسانی که علاقمند به سفر پر ماجرا می باشند، می توانند خارج از برنامه سفر گفته شده، عمل کنند! مثلا با ورود به ترکیه قدری در شهرهای مختلف آن به گشت و گذار بپردازند و در آخر به سوی مرزهای مشترک ترکیه و گرجستان برای رفتن به شهر باتومی اقدام نمایند.

2- مرز کشور آذربایجان (آستارا): از مرز آستارا نیز می توان برای رفتن به سوی گرجستان و شهرهای توریستی آن اقدام کرد. برای این منظور ابتدا باید وارد کشور آذربایجان شوید و پس از آن با انجام یک برنامه ریزی دقیق، خود را به مرز پل قرمز برسانید و از آنجا مستقیم به سوی پایتخت گرجستان یعنی تفلیس حرکت کنید و بعد از آن هم به سوی شهر کوچک باتومی پیش بروید. ساعت کاری مرز آستارا به صورت 12 ساعته و از ساعت 8 تا 20 می باشد و ساعت کاری مرز بیله سوار نیز از 9 تا 17، ساعت کاری مرز پل قرمز و تسودنا به صورت شبانه روزی و 24 ساعته و در آخر نیز ساعت کاری مرز واختانسیگی همانند ساعات اداری تعیین شده است.

3- مرز کشور ارمنستان (نوردوز): به عنوان یک مسیر دیگر دست یابی به شهر باتومی، می توان از مرز نوردوز کشور ارمنستان ابتدا وارد این کشور شوید و خود را به شهر ایروان رسانده و از آنجا به سمت مرز ساداخلو (Sadaklou) حرکت کنید. البته فراموش نکنید که این مسیر یک مسیر کاملا کوهستانی می باشد و توصیه می کنیم در فصول سرد سال، هر اندازه که بی باک و ماجراجو هستید از رفتن به آن امنتاع کنید! توجه کنید ساعت کاری مرز نوردوز به صورت شبانه روزی و 24 ساعته می باشد. برای حرکت از ارمنستان به سوی گرجستان بهتر است، کمی بیشتر پرس وجو کنید اما بدانید و آگاه باشید که از کشور ارمنستان بهتر است ابتدا به شهر تفلیس بروید و از آنجا با طی کردن مسافت بین دو شهر تفلیس و باتوی که نزدیک به 362 کیلومتر می باشد، خود را به باتومی برسانید.

معرفی مسیرهای زمینی منتهی به باتومی

واحد پول کشور گرجستان

اسکناس های همچون 1 لاری با پس زمینه آبی، 2 لاری با پس زمینه نارنجی، 5 لاری با پس زمینه قهوه ای، 10 لاری با پس زمینه سورمه ای، 20 لاری با پس زمینه قرمز کهربایی، 50 لاری با پس زمینه سبز، 100 لاری با پس زمینه یشمی - قرمز - نارنجی و همچنین 200 لاری با پس زیمنه نارنجی رواج پیدا کرده است. البته در این کشور از سکه های 1، 2، 5، 10، 20 و 50 تتری و البته سکه های 1 لاری و 2 لاری نیز استفاده می شود. در شهر باتومی می توان با صرف هزینه های بسیار کمتری در زمینه های خورد و خوراک حدود 30 تا 50 درصد کمتر ، پوشاک بین 20 تا 70 درصد کمتر، اجاره بها مسکن در حدود 50 درصد کمتر و از این قبیل موارد نسبت به تهران، به گشت و گذار و لذت بردن از سفر خود و دیدنی های باتومی پرداخت ولی در مقابل این آیتم های مقرون به صرفه مواردی نیز وجود دارند که هزینه آن ها در مقابل هزینه های همان ها در شهر تهران بسیار بالاتر است، مثلا در هزینه های جا به جایی، تعرفه های تماس و اینترنت های همراه و همچنین قیمت بنزین در شهر باتومی بسیار گران تر از شهر تهران می باشد. برای تامین مقدار پول لازم در راهنمای سفر به باتومی می توانید از صرافی های معتبر سراسر کشور بهره بگیرد، اما توصیه تجربی ما به شما برای انجام چنین سفرهایی این است که در ایران درست به اندازه نیازتان و کمی حتی بیشتر دلار تهیه کنید و در کشور مقصد که گرجستان باشد، دلارهای خود را تعویض کرده و آن ها را به لاری گرجی تبدیل کنید.

واحد پول گرجستان

میزان امنیت شهر باتومی

در وضعیت حال حاضر جهانی، احساس امنیت از خود امنیت واجب تر است! در کشوری همچون گرجستان نیز این مفهوم به اوج خود می رسد. گرجستان در فهرست شاخص های امنیتی در ابعاد جهانی بالاتر از کشورهایی همانند ایران، آمریکا و سوئیس در رتبه 85 قرار گرفته است. میزان جرم و جنابت در تمام شهرهای گرجستان کم و حتی قبل چشم پوشی می باشد. در راهنمای سفر به باتومی جرم هایی همچون توزیع مواد مخدر، آزار و اذیت جنسی، کیف قاپی، دزدی به ندرت پیش می آید و پیاده روی در هر ساعتی از شب و روز در آن، طبق آمار کاملا بی خطر است. بنابراین اگر تا کنون سفر به شهرهای خارجی از جمله باتومی را به دلایل امنیتی به تعویق انداخته اید، باید به شما بگوییم که سفر به باتومی کاملا از سطوح مختلف امنیتی برخودار می باشد.

میزان امنیت شهر باتومی

هزینه های موجود در سفر به شهر مدرن باتومی

در هر سفری چه داخلی باشد و چه خارجی، هزینه های وجود دارد که باید به تمام آن ها توجه داشت و با برنامه ریزی از قبل تعیین شده، آن ها را پرداخت نمود. تا کنون ما هرچه در مورد هزینه و قیمت صحبت کردیم، تنها برای رفتن به شهر باتومی بود. یعنی مبالغی که برای دریافت و یا رزرو بلیط مسافرتی باید پرداخت می شد، اما حالا قصد داریم فهرستی از هزینه های اقامت در باتومی را برایتان گردآوری و شفاف سازی کنیم تا ببیند که در سفر به باتومی باید برای چه مواردی و به چه مقداری، هزینه نمایید! پس با همگردی در ادامه همراه شوید تا با تمامی این مواد آشنایی پیدا کنید: لیست هزینه های جا به جایی در شهر باتومی، لیست هزینه های اقامتی در شهر باتومی، لیست هزینه های غذا و خوراک در شهر باتومی، لیست هزینه های تفریحاتی در شهر باتومی، لیست هزینه های سوغاتی و پوشاکی در شهر باتومی، لیست هزینه های سرویس دهی تلفن همراه در شهر باتومی.

هزینه های موجود در سفر به شهر مدرن باتومی

لیست هزینه های جا به جایی در شهر باتومی

در این شهر می توانید هم با اتوبوس، هم با مینی بوس، هم با تاکسی، هم با دوچرخه و هم با پای پیاده به گشت و گذار بپردازید. در این شهر شما می توانید از خطوط اتوبوسرانی که دارای ایستگاه های فوق العاده تمیز و مدرن هستند، استفاده کنید و در مسیرهای مختلف شهر جا به جا شوید. هزینه بلیط اتوبوس های باتومی تنها یک لاری (در حدود 1600 تومان) می باشد که می توان آن را از راننده اتوبوس خریداری نمایید. توجه داشته باشید اگر قصد رفتن به سمت فرودگاه شهر باتومی را کرده اید، باید از اتوبوس های خط 9 و 10 این شهر استفاده کنید تا شما را مستقیم به سمت فرودگاه ببرند.برای عبور و مرور در خیابان های باتومی می توانید از مینی بوس های شهری نیز استفاده کنید. برای سوار شدن در این مینی بوس ها لازم نیست خود را به ایستگاه های ممشخص شده شهری برسانید و تنها کافی است با دیدن این وسایل نقلیه، دست خود را بالا ببرید تا جلوی پا شما بایستند. این مینی بوس ها از بلیط برای کرایه های خودشان استفاده نمی کنند و از هزینه ای در حدود 40 تا 60 تتری که به پول ما می شود، 600 تا 1000 تومان استفاده می کنند. کرایه این مینی بوس ها به هنگام خارج شدن از آن ها باید پرداخت شود و محدوده تحرکی آنان نیز بیشتر از اتوبوس های شهری است! توجه داشته باشید، بهتر است پیش از سوار شدن در اتوبوس ها و مینی بوس های شهر باتومی، خود را از مقصد آنان مطلع کنید که برای این کار هم می توانید از اهالی شهر سوال کنید و هم از مرکز اطلاعات گردشگری باتومی که در جایگاه مشخصی (نزدیک به فواره اصلی شهر) واقع شده است. بالاخره تاکسی های درون شهری که گران ترین وسایل حمل و نقلی و البته سریع ترین آنان نیز می باشند. برای گرفتن تاکسی در شهر گردشگری باتومی هیچ گونه مشکلی نخواهید داشت، چرا که بطور 24 ساعته تاکسی های این شهر در حال تردد در خیابان های اصلی و فرعی باتومی می باشند؛ اما این توصیه را از همگردی بپذیرید که سوار تاکسی های شوید که از سیستم تاکسی متر برخودار هستند، تا مبادا از شما در راهنمای سفر به باتومی هزینه بیشتری دریافت کنند! هزینه گرفتن تاکسی بین دو تا چهار لاری است که به پول ما تقریبا می شود 3200 تا 5000 تومان که البته به ازای هر یک کیلومتر حرکت یک لاری یا همان 1600 تومان به مبلغ کرایه اضافه می شود. بد نیست بدانید تاکسی های شهر باتومی به ازای هر ساعت معطلی، انتظار یا هر چیز دیگری که به آن بگویید نیز در حدود 9000 تومان کرایه از شما دریافت خواهند کرد. اما دوچرخه سواری و از آن بهتر پیاده روی در سطح شهر که هم یک ورزش اجباری در سفر است و هم کلی می توان با مردم شهر کوچکی مثل باتومی به معاشرت پرداخت و کلی لذت برد. اگر دوچرخه هم نداشته باشید، می توانید با پای پیاده کل شهر باتومی را ظرف مدت 1 ساعت زیر و رو کنید به شرط اینکه جذب مغازه ها و مراکز فروشگاهی جذاب این شهر نشوید!

لیست هزینه های جا به جایی در شهر باتومی

لیست هزینه های اقامت در باتومی

برای اقامت در باتومی هتل ها، هاستل ها، مهمان خانه ها و همچنین آپارتمان های زیادی وجود دارند که باید دید شما چقدر حاضرید برای هر کدام از آن ها در بین هزینه های اقامت در باتومی پول خرج کنید؟! مثلا در باتومی 108 هتل ساخته شده که بر حسب دریافت ستاره هایی از یکدیگر تفکیک می شوند که بد نیست قیمت یک شب اقامت در آن ها را با هم نگاه کنیم. قیمت یک شب اقامت در هتل 2 ستاره بین 50 تا 200 لاری (80 تا 320 هزار تومان) بسته به امکانات درخواستی شما، قیمت یک شب اقامت در هتل 3 ستاره 60 تا 300 لاری (100 تا 480 هزار تومان) بسته به امکانات درخواستی شما، قیمت یک شب اقامت در هتل 4 ستاره 100 تا 700 لاری (160.000 تا 1.120.000 تومان) بسته به امکانات درخواستی شما، قیمت یک شب اقامت در هتل 5 ستاره 210 تا 3000 لاری (350.000 تا 4.800.000تومان) بسته به امکانات درخواستی شما هست. البته بهتر است پیش از اقدام برای رزرو و گرفتن اتاق، اطلاعاتی در مورد هتلی که قصد اقامت در آن را کرده اید، بدست آورید و چنانچه با نحوه ارزیابی هتل ها در سفر آشنایی ندارید کمی در اینترنت جستجو کنید! هاستل ها و مهمان خانه نیز می توانند پذیرای اقامت کوتاه مدت و یا دراز مدت شما مسافران در شهر باتومی باشند. قیمت این هاستل ها و مهمان خانه ها بسته به میزان امکانات و همچنین فاصله مکانی آن ها تا مرکز شهر است و تقریبا در حدود 10 تا 200 لاری برای شما می تواند در بین هزینه های اقامت در باتومی هزینه به همراه داشته باشد! در نهایت آپارتمان های لوکس و غیر لوکسی که برای اقامت مسافران همه ساله در شهر باتومی در نظر گرفته می شود؛ اگر شما تمایلی برای رفتن به هتل ها و هاستل ها ندارید و دنبال مکان بخصوصی برای خود می باشد، می توانید با هزینه کردن 25 لاری تا 550 لاری (40 تا 880 هزار تومان) برای یک شب اقامت در یک آپارتمان قدیمی و بدون امکانات تا یک آپارتمان شیک و لوکس، برای خود مکان خلوت و ایده آلی را پیدا کنید. توجه داشته باشید که طبق آمار در حدود 1 هزار خانه مسکونی قابل اجاره به مسافران در شهر باتومی وجود دارد، پس نگران از دست دادن جا نباشید و با خیالی آسوده به ادامه سفر خود و گشت و گذارهای دورن شهریتان در راهنمای سفر به باتومی برسید.

لیست هزینه های اقامتی در شهر باتومی

لیست هزینه های غذا و خوراک در بین هزینه های اقامت در باتومی

از جمله مکان هایی که به راحتی می توان در راهنمای سفر به باتومی به آن دست یافت، رستوران ها و فست فودها می باشند. در باتومی نیز مثل اغلب شهرهای گردشگری دیگر دنیا، تعداد بیشماری سالن غذاخوری در سطوح مختلف حرفه ای و مبتدی وجود دارد که می توان از فهرست زیر هزینه های غذایی این دسته از رستوران ها و فست فودها را در بین هزینه های اقامت در باتومی مشاهده نمود: هزینه صرف یک وعده غذا در یک رستوران سطح پایین برای 2 نفر در حدود 8 تا 17 لاری یعنی 13 تا 27 هزار تومان می باشد، هزینه صرف یک وعده غذا در یک رستوران متوسط رو به بالا برای 2 نفر در حدود 30 تا 45 لاری یعنی 48 تا 72 هزار تومان می باشد، هزینه صرف یک وعده غذا در یک رستوران کاملا سطح بالا و لوکس برای یک نفر از 30 لاری به بالا می باشد که برابر است با 48 هزار تومان برای هر نفر. البته در این شهر می توان با پرداخت هزینه ای بین 9 تا 15 لاری یعنی 15 تا 24 هزار تومان نیز از فست فودهایی همچون مک دونالد و دیگر برندهای محلی استفاده نمود. هیچوقت فراموش نکنید که بدن نیاز به انواعی از مواد غذایی دارد و نباید به خاطر خساست ورزیدن در امر تهیه غذا به آن آسیب برسانید! خیلی از گردشگرانی که برای اقامت، هتل ها را انتخاب می کنند ناخواسته از تمام مواد غذایی لازم در طول مسافرت خود بهره می برند و این در حالی است که سایر گردشگرانی که برای اقامت در باتومی به هتل ها نرفته اند، با مشکل فراهم کردن مواد غذایی لازم در راهنمای سفر به باتومی مواجه می شوند!

لیست هزینه های غذا و خوراک در شهر باتومی

لیست هزینه های تفریحاتی در بین هزینه های اقامت در باتومی

باتومی یکی از شادترین شهرهای دنیا است! بهشت گرجستان یک شهر ساحلی است و قطعا با توجه به شرایط اقلیمی خود، از مکان های توریستی و تفریحاتی آبی زیادی نیز برخوردار می باشد. البته ناگفته نماند که در این شهر، جشنواره ها و فستیوال های زیادی نیز برگزار می شود که قطعا به عنوان یک گردشگر می تواند در راهنمای سفر به باتومی برای شما جذاب باشد. هزینه ورودی آکواریوم باتومی در بین هزینه های اقامت در باتومی 2 لاری است (حدود 3500 تومان)، قایق های موزی 10 لاری هستند (حدود 16 هزار تومان)، نمایش دلفین ها 15 تا 20 لاری است (حدودا بین 24 تا 32 هزار تومان)، تورهای رفتینگ باتومی تقریبا بین 30 تا 50 لاری می باشد (نزدیک به 48 هزار تا 96 هزار تومان )، پارک آبی باتومی (آکواپارک) از بلیط 40 لاری برخوردار است (حدود 64هزار تومان)، قایق سواری در باتومی بسته به نوع قایق، تعداد نفرات و خصوصی یا عمومی بودن هزینه اش بین 1 تا 250 لاری می باشد(حدود 1600 تا 400 هزار تومان)، فلای بورد مبلغ 50 تا 130 لاری (حدود 96 هزار تا 208 هزار تومان)، شنا با دلفین ها هزینه 100 تا 150 لاری (تقریبا بین 160 تا 240 هزار تومان)، پاراشوت در باتومی به ازای هر 15 دقیقه 80 لاری (حدود 128 هزار تومان)، اسکوتر آبی یا جت اسکی به ازای هر 15 دقیقه 70 لاری گرجستان (حدود 112 هزار تومان).

لیست هزینه های تفریحاتی در شهر باتومی

لیست هزینه های سوغاتی و پوشاکی در باتومی

گرجستان یا بهتر است بگوییم باتومی، از آن شهرهایی است که برای تهیه سوغاتی خیلی کم در بین هزینه های اقامت در باتومی با مشکل مواجه می شوید، مگر اینکه خودتان سخت پسند باشید! از سوغاتی های بی نظیر این شهر می توان به روسری های ابریشمی، چاقوهای دست ساز، کانتاسی یا همان جام های ساخته شده از شاخ برای نوشیدن که با طلا و نقره نیز تجلی پیدا می کنند، ظروف سرامیکی مختلف در طرح ها و رنگ های گوناگون، پاپاکی (نوعی کلاه پشمی بزرگ)، رومیزی های نقاشی شده، جواهرات دست ساز و سایر منسوجات دست بافت اشاره داشت. در خصوص هزینه خرید این سوغاتی ها در بین هزینه های اقامت در باتومی در حقیقت نمی توان مبلغی را مشخص کرد، چرا که اغلب آنان آمیزه ای از هنر دست می باشند و به سختی می توان بر روی آن ها قیمت گذاری انجام داد، ولی خوب بهتر است که گردشگران نیز حواسشان را در موقع خرید بیش از پیش جمع کنند تا خدایی ناکرده در بین هزینه های اقامت در باتومی متضرر نشوند.

لیست هزینه های سوغاتی و پوشاکی در باتومی

لیست هزینه های سرویس دهی تلفن همراه در شهر باتومی

یکی از معایب بزرگ گرجستان لااقل برای گردشگران و مسافران ما، بالا بودن قیمت سرویس های ارتباطی این کشور در بین هزینه های اقامت در باتومی است. هزینه هر دقیقه مکالمه با اپراتورهای تلفن همراه گرجی نزدیک به 2 لاری (336 تومان) می شود که قطعا رقم بالا و قابل توجهی است! از طرفی هزینه های رومینگ خطوط ایرانسل و همراه اول نیز در این کشور همانطور که می بیند خیلی مقرون به صرفه به نظر نمی آید. لازم به ذکر است با اینکه هزینه های مکالمه در کشور گرجستان بواسطه اپراطورهای ایرانی اصلا مقرون به صرفه نیست و نرخ رومینگ این اپراتورها نیز از قیمت های کمی برخوردار نمی باشند، به شما توصیه می کنیم اگر قرار است در طول سفر از مکالمات زیادی بهره ببرید، حتما از مراکز ارتباطی مستقر در شهر باتومی، سیم کارت های مخصوص این کشور را خریداری نمایید. توجه کنید در میان اپراتورها ابتدا اپراتور مگتی کام و پس از آن اپراتور بی لاین و در آخر نیز اپراتور جئولاین هستند که از خدمات متنوع همراه با قدرت پوشش دهی و آنتن دهی بالا برخوردار می باشند. لازم به ذکر است که هزینه تهیه هر کدام از سیم کارت های این سه اپراتور در بین هزینه های اقامت در باتومی خیلی با هم اختلاف قیمت ندارند و می توان با خیال راحت برای صرفه جویی در میزان هزینه های مکالماتی از آن ها استفاده نمود.

لیست هزینه های سرویس دهی تلفن همراه در شهر باتومی

کلام آخر

باتومی یک شهر کوچک اما مدرن در کشور گرجستان است. شرایط آب و هوای باتومی بسیار مطلوب است و می توان گفت تقریبا در تمام فصول در آن می توان شاهد ریزش باران های رگباری در آن باشیم. آب و هوای باتومی تحت تاثیر جریان های دریایی است و می توان آن را پر بارش ترین شهر گرجی و البته منطقه قفقاز به حساب آورد. میانگین دمای سالیانه این شهر، 14 درجه سانتیگراد می باشد و آب و هوای آن در فصول مختلف به شرح زیر است:

بهار: در این فصل باتومی به معنای درست کلمه تبدیل می شود به بهشت گرجستان! میانگین دمای شهر در این فصل بین 16 تا 20 درجه سانتیگراد ارزیابی شده است.

تابستان: تابستانِ شهر باتومی با فصل بهار آن در راهنمای سفر به باتومی خیلی متفاوت نیست. در این فصل نه تنها میانگین دمای شهر بالا نمی رود بلکه آب و هوا کاملا مساعد و دلپذیر می شود.

پاییز: در فصل پاییز نیز دمای بهشت گرجستان متعادل است و در بین 10 تا 16 درجه سانتیگراد قرار می گیرد.

زمستان: باتومی در این فصل بطور کامل تبدیل به یک شهر سردسیری می شود! وزش بادهای سهمگین، بارش های وسیع و آمدن آب و های برفی سبب می شود تا چهره ای جدید در شهر دوست داشتنی باتومی ایجاد شود!

با تمام این موارد و خصوصیات گفته شده هنوز فصل بخصوصی برای مراجعه گردشگران به این شهر تعیین نشده و علاقمندان می توانند در هر فصلی که دوست داشتند خود را به سوی شهر باتومی روانه کنند و مطمئن باشند که با رسیدن به شهر با یک جو توریستی و گردشگری مواجه خواهند شد! البته ناگفته نماند که فصل تابستان به دلیل بازگشایی مجدد مراکز تفریحاتی آبی و همچنین فصل زمستان به دلایل بازگشایی مراکز تفریحاتی برفی، بیش از 2 فصل دیگر مورد توجه گردشگران و مسافران قرار می گیرند.

باتومی گرجستان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۲/۲۶
گلاره یوسف پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی